Welkom bij mijn zevende blogstuk over mijn stageperiode bij Ambis.
In dit blogstuk ga ik je vertellen over de thaise webwinkel
In deze twee weken bij mijn stage van Ambis b.v ben ik bezig geweest met het afronden van de opdrachten die ik had staan. Zoals elke week hadden wij op maandag en vrijdag een meeting met het gehele team. Zo krijgt Paul te weten wat er die week aan gewerkt werd en wat er aan het eind van de week af was gemaakt. We deden deze meetings al aan het begin van mijn stageperiode. We bespraken in deze meeting wat er verbeterd moest worden, wat de staat was van een project en wat er allemaal nog gedaan moest worden. Ik vond persoonlijk deze meetings wel fijn. Zo bleef de baas op de hoogte en kreeg ik ook een ander inzicht in projecten. We konden elkaar helpen en feedback geven op elkaars werk.
Ik kreeg van Paul Bijlsma een nieuwe opdracht om producten van bew Thai op de website te gaan zetten. Bew Thai is een Thaise webwinkel die online Thaise producten verkoopt. De klant had een lijst gestuurd met nieuwe producten. In de lijst stond de naam van het product met verschillende productinformatie. Ik had al eerder eens producten op een wordpress website gezegt voordat ik op stage ging.
In het eerste jaar van Mediacollege Amsterdam krijgen wij een opdracht om een webshop te maken waarin je een dienst of producten moest gaan verkopen. Samen met mijn groepje hadden we toen een wordpress website gemaakt waarin we sportartikelen gingen verkopen. Hierdoor wist ik al hoe je een product moest toevoegen op een wordpress pagina.
Toen ik de lijst kreeg ben ik meteen aan de slag gegaan. De klant had ook afbeeldingen gestuurd maar alleen geen naam erbij gezet. Dus ik moest het per product gaan opzoeken. Ik voerde hierbij de naam van het product in en daarbij zocht ik de juiste afbeelding in de media.
Dit had ik met de hand voor 100 producten gedaan. Het heeft mij anderhalf dag gekost om de producten erin te zetten. Dat kwam door het met de hand moeten intypen en gaan zoeken. Dat vond ik heel naar om te doen aangezien het heel lang duurde. Ik moest namelijk ook de afbeeldingen van het product gaan verkleinen. Ik heb zelf gemerkt dat als je een afbeelding wilt verkleinen met Photoshop wordt de kwaliteit wel minder, alleen het aantal mb’s ging niet achteruit. Dat is wel wat ik wilde. Via een website genaamd Resize pixel die ik had gekregen van de projectmanager kon je online het formaat van je afbeelding aanpassen. Dat was sneller en efficiënter werken. Je kon sneller de afbeelding verkleinen en het mb’s werd makkelijker minder. Dat heb ik bij alle foto’s gedaan.
In dezelfde week kreeg ik van Paul Bijlsma de opdracht om kritisch te gaan kijken naar de bew Thai website. Ik moest kijken naar verbeteringspunten en die allemaal gaan verwerken. Ik ben hier uiterlijk een week mee bezig geweest. Omdat de website bijna live ging, moest ik eerst een test bestelling gaan doen. We zijn er toen achter gekomen dat het betaalsysteem niet werkte. Ik ben toen samen met paul erachter gekomen dat je met woocommerce kan je molly erin kan zetten. Je hebt dan een mollie-account nodig die de klant gelukkig had en wij hadden er toegang tot. Je hebt een api code nodig waarmee je dus de api linkt aan de woocommerce settings. Alleen aan het begin krijg je eerst een test api en daarna moet je een aanmelding doen voor de live api. Mollie kijkt dan of je kvk klopt enzovoort en dan krijg je toegang tot de live api. De test api deed het gelukkig wel. Alleen als we de live api ingevuld hadden kon je niet betalen en bleef hij op de test api staan. Paul had toen contact opgenomen met de klanten en mollie support. Ik ben op internet gaan zoeken wat de oplossing voor het probleem kon zijn. We dachten namelijk dat het ook door het thema kwam. Ik heb toen op internet onderzoek gedaan waarbij we erachter kwamen dat het wel met Mollie te maken had. Er was alleen geen aanvraag gedaan waardoor we geen toegang konden krijgen tot de live api. Het duurde namelijk 2 tot 4 weken voordat je toegang kon krijgen tot de live api. Gelukkig hadden we die sneller kunnen krijgen. Daarna nadat de live api was vrij gegeven heb ik die meteen in de woocommerce settings erbij gezet en de test api eruit gehaald. Alleen het betaalsysteem deed nog wel moeilijk. Ik ben toen samen met Mike erna gaan kijken. We hebben eerst gekeken of je wel kon bestellen in incognito. Ik had het hele formulier ingevuld en daarbij werkte opeens wel de betaling en kon je doorgestuurd worden. Het formulier werkt dus alleen als je alle gegevens invult , dan wordt de optie betaling vrijgegeven. Het probleem was dus om geen aanvraag te doen voor de live api en gevoeligheid van het formulier. Toen ik dit als opdracht kreeg om het op te lossen had ik er veel moeite mee. Ik ben 2 dagen lang bezig geweest met research doen en kwam er maar niet uit. Ik heb er toen samen met Paul en Mike naar gekeken wat de oplossing zou moeten zijn.
dit was het probleem met de checkout/ betalingspagina
Dezelfde week kwam er een andere error opduiken. We kregen een melding van een update van het thema. We maken namelijk gebruik van een gecrackte versie van het thema waardoor we een paar versies achter liepen. Ik heb het thema geprobeerd up te daten, alleen dat lukte niet want er kwam toen deze fout opdagen. Er was een file die op een derde partij niet bereikt kon worden. Oftewel, er miste gewoon een bestand met updaten. Het
thema gaf zelf 4 mogelijkheden mee waarmee ik zelf het heb geprobeerd om up te daten.
De plugin geeft zelf 4 mogelijkheden om de plugin of het thema te gaan uploaden.
- Dashboard: go to updates in your wordpress dashboard and click again and update the plugin.
- ftp: download the updated xstore core plugin from your downloads section and upload it via ftp
- full theme package: Extract the plugin from the full theme package you downloaded from themeforest and upload it via ftp
- easy theme and plugin upgrades plugin: use this wordpress plugin for a simplified update process
We hebben optie 1 al meerdere keren geprobeerd. De error die hij geeft wanneer je hem via de dashboard-update de plugin of het thema geeft geeft dezelfde error: : The package could not be installed. PCLZIP_ERR_BAD_FORMAT (-10) : Unable to find End of Central Dir Record signature
we hebben de error opgezocht en dit is wat er uit komt.
Ambis maakt gebruik van een hostingbedrijf die alle websites host. Daarbij kan ik helaas zelf niet bij de ftp gegevens van de website. Daardoor kan ik zelf niet het thema geforceerd updaten. Ik heb toen contact gezocht met de support van het hosting bedrijf om te kijken of ze het geforceerd voor mij konden doen. Dat werkte helaas niet. Ze kregen dezelfde error als ik kreeg. Ik had toen verder onderzoek gedaan en kwam er achter dat er ook een probleem kon zijn met de memory op de website. daarbij moest ik weer connaxis gaan contacteren. Terwijl ik aan het wachten was op een reactie, ben ik gaan zoeken naar de support van het thema. Het thema dat wij gebruiken heet xstore. We hebben het thema via themeforest aangeschaft. Xstore is gemaakt door 8 themes. Ik ben daar naar de website gegaan om een oplossing te zoeken of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem. Dat was gelukkig niet zo. Alleen we liepen tegen een heel vervelend probleem aan. 8 themes hadden een soort reddit support die je alleen kon gebruiken als je een account hebt.
In de tussentijd had connaxis gereageerd en we hadden genoeg memory dus daar lag het probleem ook niet aan. We hebben toen een account aangemaakt met 8themes waarvan je de productcode nodig had van themeforest. We hebben een account aangemaakt en door middel van een berichtje te sturen met onze vraag krijgen wij eindelijk hulp.
We hebben 8themes toegang gegeven van onze website (met toestemming van paul) en zij hebben gekeken naar het probleem. We hadden geen geldige activatiecode. Na 3 keer proberen die opnieuw in te vullen is het probleem eindelijk verholpen. Het thema was geüpdatet.
We hebben gelukkig zo alle errors kunnen oplossen. Ik heb hieruit geleerd dat het niet erg is om hulp te vragen. Ik heb op werkgebied geleerd om goed onderzoek te doen en veel te testen of het werkt en documentatie te lezen .
Dat was mijn stage blog
Met vriendelijke groet,
Amy van Duin